tisdag 26 april 2011

Barmark!

Under den gångna påskhelgen har vi fått njuta av både sol och värme. Det bästa är ändå att barmarken har kommit fram rejält den senaste veckan. Äntligen!! Frågan är om det är de 2-benta eller 4-benta som njuter mest av det.Vår lilla Krydda har hunnit bli 4 månader och är fortfarande en cool kille. I skogen vaknar han till liv och röjer, men inne är han som en filbunke. En lillgammal jycke som sköter sig nästan oroväckande bra ;o) Tror aldrig jag har haft en så "snäll" valp. Tänderna har börjat lossna, men han tuggar bara på sina saker och har låtit våra grejer vara (hittills i alla fall).



Kryddan är anmäld till spanielkurs för Roger Marklund med start i maj. Det ser vi fram emot. Annars tar vi det lilla lugna med tränandet. Det är mest kontaktövningar ute som gäller nu. Vi har en del att ta igen där... Eftersom vi bara har kunnat gå i skoterspåren eller på vägar under flera veckor har Kryddan vant sig litet väl mycket vid att han vet exakt vart vi ska gå. Ingen svårighet att hålla koll på matte i skoterspåren. Men han har snabbt insett att i skogen och på barkmarken är det annat som gäller. Det har blivit en stor skillnad på kontaktsökandet bara på de senaste dagarna.
En del lydnadsträning blir det också. Kan förstås inte låta bli... Kryddan är en helt annan personlighet än Scott och jag måste lägga upp träningen på ett annat sätt. Det jag känner att jag måste se upp med är att jag inte betraktar Kryddan som en äldre hund än vad han är. Risken är stor att ställa för höga krav när han är så "förståndig" och lillgammal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar