söndag 27 maj 2012

Sommar och vattenapportering

Äntligen har sommaren kommit till oss! Boris tycker att det är nog så varmt och svalkar sig gärna i vattnet när han får möjlighet...

Har tagit beslutet att lägga Kryddans lydnadsträning på hyllan på obestämd framtid. Planen att jag ska tävla lydnad har på något sätt "bromsat" min träningsmotivation och även jaktträningen har fått lida av det. Vet inte riktigt varför det har blivit så. Nu är det i all fall bara jaktträningen vi ska satsa på och det känns betydlig lättare att motivera mig till det. Det är jaktträningen jag tycker är roligast och det ger också Kryddan en bättre aktivering än lydnaden.

Vi hade första spanielträningen för året i torsdags. Roligt att vi kunde bli så pass många som fem spaniels (tre jaktcockrar + två welshar!). Dessutom var det tre till som ville komma, men som inte hade möjlighet just i torsdags. I spanielvärlden här uppe i norr är vi ett rätt begränsat antal som tränar jakt. Kul om vi kan bli några fler...

I vintras fick Kryddan prova på  hundsim i bassäng och fick mer eller mindre panik. Efter det blev jag litet rädd att jag skulle få en försiktig jycke i vatten. Hade inte behövt oroa mig över det... Kryddan fick göra sin första vattenapporteringen för året i torsdags. Han slängde sig ut i vattnet utan någon som helst tvekan och skötte apporten utan problem. Det var bara en enkel apport på öppet vatten, men det kändes väldigt skönt att det funkade.

Jag står som första reserv till en jaktkurs för stående fågelhundar i sommar. Har hört mycket gott om han som ska leda kursen och jag håller tummarna hårt för att jag ska få komma med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar