söndag 28 november 2010

Premiärtur på isen och rehab

I helgen var det premiär för promenad på isen. Det var kring -12 och litet blåsigt, men solen orkade i alla fall upp en stund. Både Boris och Scott roade sig, även om Boris mest gick och myste och bitvis fick värja sig för en exalterad jaktcocker.
Om 1,5 vecka har Scott tid hos sjukgymnast och förhoppningsvis vattenträning också. Jag vill ha honom kollad och få tips på träning för honom. Jag vill göra vad jag kan för att förebygga att han får ont, men som det känns nu kommer jag inte att börja med något smärtstillande om/när han väl börjar få ont. Tyvärr är jag rädd för att han ondare än vad han visar. Med tanke på hur hans höfter ser ut borde han ha ont och han är en hund som är smärttålig. Jag tycker att han belastar båda bakbenen lika mycket och att han än så länge inte undviker att sätta tyngden på bakbenen. Tvärtom är han ofta och gärna uppe och studsar på bakbenen. Jag skulle aldrig ha kunnat gissa att hans höfter var så dåliga. Det kom verkligen som en chock.

Scotts uppfödare Jayne blev också chockad när hon hörde om Scotts dåliga höfter. Nu har hon varit iväg och röntgat höfter och armbågar på Scotts mamma, Coco. Armbågarna hade sett bra ut, på höfterna hade hon haft "small changes" enligt veterinären som röntgade, men ingenting som var utöver "normal boundaries". Återstår att se vad hon får för slutlig bedömning. Hon är ju drygt 5 år, en arbetande hund som har haft en kull, så resultatet kan bli därefter. Jag uppskattar i alla fall stödet från Jayne.





1 kommentar:

  1. Ser ut att vara vackra dagar hos er - det är bra för det behöver du! Lite solsken kan i alla fall värma själen något trots att livet känns både motigt och orättvist emellanåt! Jag tänker på dig massor.... kraaaam från Jämtland

    SvaraRadera